حق جو

إنّی تارکٌ فیکُمُ الثَّقَلَین، ما إن تَمَسَّکتُم بهما لَن تَضلّوا: کتابَ اللّه وَ عترَتی أهلَ بَیتی، فَإنَّهُما لَن یفتَرقا حَتّی یردا عَلَی الحَوضَ

حق جو

إنّی تارکٌ فیکُمُ الثَّقَلَین، ما إن تَمَسَّکتُم بهما لَن تَضلّوا: کتابَ اللّه وَ عترَتی أهلَ بَیتی، فَإنَّهُما لَن یفتَرقا حَتّی یردا عَلَی الحَوضَ

پاسخ شیخ مفید (رحمه الله علیه) به شبهه آیه غار

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۰۸:۳۳ ب.ظ

اهل تسنن بر باوری نادرست و غیر قابل اثبات منطقی و عقلانی درباره آیه 40 سوره توبه معروف به آیه غار می باشد که بر این باورند این آیه فضیلتی برای ابوبکر حساب می آید . در صورتی که با تامل و تدبر در آیه ذکر شده در می یابیم که این آیه هیچ فضیلتی برای ابوبکر ندارد . 

در این نوشته به صورت کوتاه پاسخ اجمالی به آن از طرف شیخ مفید (رحمه الله علیه) داده می شود و در پایان لینک هایی برای مطالعه بیشترحق جویان گذاشته می شود .

اول ) دوّمین نفر قرار دادن ابوبکر ، فضیلت ابوبکر نیست ، زیرا مومن با مومن ، و همچنین مومن با کافر ، در یکجا قرار می گیرند ، وقتی انسان بخواهد یکی از آنها را ذکر کند می گوید دوّمین آن دو (ثَانِىَ اثْنَیْنِ)

دوم ) ذکر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) و ابوبکر در کنار هم ، نیز دلالتی بر فضلیت ابوبکر ندارد ، زیرا چنانچه در دلیل نخست گفتیم  در یکجا جمع شدن ، دلیل بر خوبی نیست ، چه بسا مومن و کافر در یکجا جمع می شوند ، چنانکه در مسجد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) که شرافتش از غار ثور بیشتر است ، مومن و منافق و ... می آمدند و در آنجا کنار هم اجتماع می کردند ، از این رو در قرآن آیه 36 و 37 سوره معراج می خوانیم :

فَمَالِ الَّذِینَ کَفَرُواْ قِبَلَکَ مُهْطِعِینَ عَنِ الْیَمِینِ وَعَنِ الشِّمَالِ عِزِینَ 

این کافران را چه می شود که با سرعت نزد تو می آیند ، از راست و چپ ، گروه گروه

و همچنین در کشتی حضرت نوح (علیه السلام) هم پیغمبر بود و هم شیطان و حیوانات پس اجتماعات در یک مکان ، دلیل فضیلت نیست .

سوّم ) امّا در مورد مصاحبت ، این نیز دلیل فضیلت نیست ، زیرا مصاحب به معنی همراه است ، چه بسا کافر با مومنی همراه باشد چنانکه خداوند در قرآن آیه 37 سوره کهف می فرماید :

قَالَ لَهُ صَاحِبُهُ وَهُوَ یُحَاوِرُهُ أَکَفَرْتَ بِالَّذِى خَلَقَکَ مِن تُرَابٍ ثُمَّ مِن نُّطْفَةٍ ثُمَّ سَوَّیَکَ رَجُلاً 

دوست (با ایمان ) او ( ثروتمند مغرور و بی ایمان) که با او به گفتگو پرداخته بود ، گفت : آیا به خدائی که تو را از خاک آفریده کافر شدی

چهارم ) امّا اینکه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) به ابوبکر فرمود : لَا تَحْزَنْ ( محزون مباش ) این دلیل خطای ابوبکر است نه دلیل فضیلت او ، زیرا حزن ابوبکر ، یا اطاعت بود یا گناه ، اگر اطلاعت بود ، پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) از آن نهی نمی کرد ، پس گناه بود که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) از آن نهی کرد .

پنجم ) امّا اینکه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرمود : إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ( خدا با ما است ) دلیل آن نیست که مظنور هر دو باشند ، بلکه منظور شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) به تنهائی می باشد ، و پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) از خودش تعبیر به جمع می کند ، چنانکه خداوند در قرآن آیه 9 سوره حجر از خود با لفظ جمع یاد کرده و می فرماید :

إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّکْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَفِظُونَ

ما ذکر (قرآن) را فرو فرستادیم ، و ما قطعا آن را نگهبانیم .

ششم ) امّا اینکه گفتی سکینه و آرامش بر ابوبکر نازل شده ، با ظاهر سیاق آیه ، مخالفت است ، زیرا سکینه بر آن کس نازل شد که طبق قسمت اخر آیه ، لشگر نامرئی خدا به یاری او شتافت ، که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) باشد ، اگر بخواهی بگوئی هر دو ( سکینه و یاری لشگر نامرئی) برای ابوبکر بود ، باید پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) را در اینجا از نبوّت خارج سازی ، پس سکینه بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) فرود آمد ، زیرا او در این مورد ( در غار ) تنها کسی بود که شایستگی آرامش داشت ، ولی در قرآن در مورد دیگر که مومنین در شمول سکینه (آرامش) با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلّم) نام هر دو آمده است ، چنانکه در قرآن آیه 26 سوره فتح می خوانیم :

فَأَنزَلَ اللَّهُ سَکِینَتَهُ عَلَى‏ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ

خداوند آرامش خود را بر رسولش و بر مومنان فرو فرستاد


+ تحلیل و بررسی آیه غار

+ ابوبکر همراهی همیشه محزون

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی